Spore (Játékkritika)

Sziasztok!
Baron Galdaros vagyok, ez lesz a második kritikám aminek a keretein belül a Spore nevezetű játékot fogom boncolgatni. Szokásomhoz hűen először a háttérsztorival, és a játék bemutatásával kezdem, ezt követi a grafika, hang, technikai megoldások effektek, fejlődési rendszer, élvezhetőség...stb. Jó szórakozást kívánok, és remélem, hogy meghozom a kedveteket a kipróbálásra! A Spore 2008-ban jelent meg Pc-re, Mac OS-re, és még Iphone-re is. Az EA olyan játékot tett elérhetővé számunkra, ami bemutatja az evolucionista elvek szerint történő fejlődést. 5 fázist - állomást van lehetőségünk kipróbálni ez pedig a következő ( sorrendben ): Sejt, lény, törzsi, civilizációs, űr fázis. De kezdjük az elején:
(Low-go)

Minek után kiválasztottunk a Nekünk megfelelő bolygót, és a kis egysejtűnket, egy meteorit segítségével be is kerülünk a kiszemelt planétának a vizeibe. Növényevő vagy húsevő ( későbbiekben lehetünk akár mindenevők is ) életmódot folytatva, folyamatos fejlődésen ( szín, egyre több upgrade ( itt tüskékre, mozgást szolgáló szervekre és hasonló nyalánkságokra gondolok ) lesz elérhető számunkra ) keresztül egyre növekszünk, míg végül elérjük a továbblépéshez szükséges állapotot. Ez a fázis eléggé rövid, és gyerekes, viszont annál inkább szórakoztató, és alkalmas a kedvcsinálásra, és arra, hogy megszokjuk a játék dinamikáját, és irányítását. Persze ez csak a bevezető, nem azzal a céllal készült, hogy hosszan elidőzzenek itt, de én többször újrajátszottam ezt a fázist, annyira szellemes.

(Sejt-elmes sejtfázis) 

A második állomásunk a lény fázis, ez már egy hosszabb, eseménydúsabb, és komplikáltabb rész, ahol még döntések elé is állítanak bennünket. Vízi életmódot hátrahagyva kimászunk a szárazföldre, és ott kezdünk ténykedni. Itt is 2 fő ág van, és természetesen az arany középút. Lehetünk ragadozók, vagy barátságosabb és kedvesebb szociális lények. Predáció egyértelműen zsákmányszerzésre, más fajok totális leigázására épül. Véleményem szerint ez izgalmasabb, és élvezetesebb ( de természetesen, ezt Ti döntitek el ). Játék grafikája itt egészen jó, TpS nézetben szemlélhetjük a WoW-os szintű grafikát, és a "végletekig" customizálható fajunkat (itt megjegyezném, hogy az EA nem csak arra ad lehetőséget, hogy magát a gerincoszlopunk méretét növeljük, de még az egyes testrészekét, és szervekét is!). Mindegyik szerv különböző képességeket ad, melyek meghatározzák a további játékmenetünket és megkönnyítik az előrehaladásunkat. Igen nagy a választék, így a funkciójukon túl használhatjuk őket dekorációs célra is.

 (Dragonb... sárkány.)

A harmadik, azaz a törzsi fázist tartom a leggyengébbnek a játék epizódjai közül. Meglehetősen rövid ( itt már RtS nézetre váltunk ), és idegesítő. Lényfázisban meggenerált fajunk, kisebb, kezdetlegesebb ruhákat öltve törzset alakít, és ezúttal így veti be magát. Persze, itt is választhatjuk a békés együttélést, vagy a más törzsekkel szembeni agressziót, háborút. Sajnos van egy zavaró elem a játékban, mégpedig az, hogy a különböző vadállatok folyton ellopják az élelmünket, szóval erre is figyelni kell. Mindent összevetve, szerintem túl rövid lett, de ettől eltekintve nem rossz, hiszen segít megszokni az irányítást, és a stratégiai kameranézetet, amire a civilizációs korszakban nagy szükségünk is lesz.

 (Tribal wars...)

A következő rész nehéz, viszont roppant élvezetes. Komplett stratégiai játékra vált, és ennek keretein belül mi állítjuk össze a földi, vízi, és légi harcászati ( vagy épp gazdasági / vallási ) eszközeinket, az épületekről nem is beszélve. Ebben a szakaszban, minden a "fűszer" nevezetű ( olyan mint a pénz.... csak.... fűszer... ) anyagra koncentrálódik. A szcenárió keretein belül el kell foglalni bányákat, és kellő ideig birtokolni azt, a termelés, és a megfelelő gazdaság érdekében. Ezt a "pénzt"- pedig járművekre, és épületekre ( vagy ha valaki arra vetemedik különleges képességekre ) költhetjük el. Ebben a szakaszban ( és az űrfázisban is ) fontos a diplomácia, hiszen nem háborúzhatunk az összes civilizációval egyszerre. Ha sikeresen egyesítjük a bolygót, haladhatunk is tovább a fejlődésben.

(Conquer the planet!)

Űrfázis.... hmm... nos, ez a legérdekesebb, legbonyolultabb, és legtöbb lehetőséget tartalmazó fázis. Az űrhajónktól kezdve a bolygókig mindent kényünk- kedvünk szerint testre szabhatunk. A grafika itt a legkidolgozottabb, és erőteljesebb. Galaxis nézetben pedig meglehetősen látványos is tud lenni. Sporadollárunkat, fegyverzetünk, pajzsaink erősítésére, reparálásra, energia feltöltésre, és még megannyi más dologra költhetjük. Csillagokat, és bolygókat foglalhatunk el, de ha úgy tartja kedvünk ( és a pénztárcánk is eléggé feszül ), akkor porig is robbanthatjuk azt. Utazásaink során találhatunk furcsa képződményeket, fekete lyukakat, és olyan rendszereket amelyeknek nem egy, hanem két- vagy akár három napja van. Ez a szakasz végtelen. Tehát addig szórakoztathatod magadat, ameddig csak szeretnéd, mert nem lesz egy "The End"- felirat. Hódíts, kereskedj kedvedre, vagy csak röpködj, és járd be keresztül-kasul a galaxist! Nagyjából ennyi volt a kedvcsináló, minden mást tapasztaljatok ki magatoknak, nagyon is érdemes, hiszen sok a felfedezni való útközben.  És most  hadd értekezzek a technikai részéről egy csöppet...

 (Galaktikus útikalauz)

Ahogy a lényünk, úgy a játék is Velünk együtt fejlődik, a hang, az effektek, a kidolgozottság ( és komolyság )... minden! Így valóban úgy érezhetjük, hogy haladunk, és hogy elérünk valamit. A törzsi fázist leszámítva döccenőmentes a játékmenet, és mindamellett, hogy élvezhető, még tanulságos, érdekes, elgondolkoztató is. Szinte azt tudnám mondani, hogy megunhatatlan, persze az űrfázis egy idő után monotonná tud válni, de akkor is, kreálhatunk új fajokat, a lénylaborban, vagy szórakozhatunk a bolygók felszínének a gyurmázásával.
Összegezve, az irányítással nincsenek komoly bajok, csak néha nehéz vezetni az űrhajót. A hang jó ( csak ne lenne minden űrlénynek ugyan olyan a hangja :-/ ), a zene sok idő elteltével unalmassá válik, de ha nem töltesz ezzel 1-2 hetet ( vagy még többet :O ), akkor nem jelent problémát. A játék területe hihetetlen nagy ( egy egész galaxis, telis-tele felfedezni való naprendszerekkel ), és mégsem foglal sok helyet, még csak nem is rossz az összhatás, de  persze  azért  vegyük  figyelembe,  hogy  a  játék  még  2008-ban  készült!

(Galaxis)

Lehetséges, hogy azért mert Engem érdekel az űrutazás, meg az egész "mit is keresünk itt, és hogy kerültünk ide?"- témakör, de nagyon élveztem Ritkán vélekedek ennyire pozitívan egy játékról, de most mégis ezt teszem. Magával ragadó, és lebilincselő látni ahogy a kis papucsállatkából egy galaxist birtokló faj lesz. Mindenkinek ajánlani tudom, annak ellenére, hogy azért itt is vannak hiányosságok, és idegesítő dolgok.

Pontozás:
( a játékot nem fázisaiban, hanem összességében értékelem )

Grafika ( képi világ, effektek ) : 4.5 pont
Zene: 4 pont
Velő ( történet, dialógus, mondanivaló, elgondolkodtatóság ): 4 pont
Atmoszféra: 5+ pont
Küldetések ( mennyiségek, kidolgozottság ): 4,5 pont
Jó pár bug fix csomagnak követően csak kevés bugot találtam.

8/10

Baron Galdaros

Megosztás:

Szólj Hozzá

    Blogger Hozzászólás
    Facebook Hozzászólás

0 hozzászólás:

Megjegyzés küldése